Z nastaniem zimy mogą występować pierwsze kłopoty z rozruchem silnika samochodu. Nie zawsze winę za te kłopoty ponosi akumulator, ale od jego sprawności w dużej mierze zależy dobry rozruch
1. Sprawdzić poziom i gęstość elektrolitu ewentualnie uzupełnić poziom i doładować wg instrukcji producenta. Należy wykonać to specjalistycznymi urządzeniami w warsztacie elektromechaniki samochodowej. Poziom możemy uzupełnić sami dolewając wody destylowanej do poziomu.
2. W samochodach z prądnicą prądu stałego, gdzie może występować ujemny bilans energetyczny, w razie potrzeby doładować akumulator poza pojazdem.
3. Przed uruchomieniem silnika należy pamiętać o wciśnięciu pedału sprzęgła, co zmniejsza opory stawiane rozrusznikowi, a tym samym zmniejsza pobór prądu z akumulatora.
4. Jeżeli samochód zimą nie będzie wykorzystywany, należy wyjąć z niego akumulator i przechowywać w stanie naładowanym.
5. Dobrze jest mieć mały prostownik i przynajmniej raz w miesiącu podładować. Jeżeli akumulator jest eksploatowany w mieście, trzeba akumulator ładować częściej.
6. Dbać o czystość powierzchni wieczka akumulatora, gdyż gromadząca się wilgoć i woda mogą być przyczyną zwarć i samowyładowania.
UWAGA ! ! ! Zbyt mała gęstość elektrolitu i niska temperatura mogą spowodować zamarznięcie elektrolitu i rozsadzenie obudowy akumulatora.
Elektrolit o gęstości 1,10g/cm3 zamarza w temp. – 9′ C.
Elektrolit o gęstości 1,15 g/cm3 zamarza w temp. – 15′ C.
Pojemność akumulatora kwasowego można w przybliżeniu oszacować – po naładowaniu „do pełna” – porównując z tabelą zmierzone napięcie lub gęstość elektrolitu. Podane wartości mogą nieznacznie różnić się w zależności od produktu:
Stan naładowania akumulatora | Gęstość elektrolitu przy 20°C [g/cm³] | Gęstość elektrolitu przy 0°C [g/cm³] | Napięcie akumulatora w spoczynku [V] |
100% | 1,28 | 1,30 | 12,72 |
75% | 1,25 | 1,27 | 12,54 |
50% | 1,22 | 1,24 | 12,36 |
25% | 1,19 | 1,21 | 12,18 |
rozładowany | 1,13 | 1,15 | 11,82 |