Archiwa kategorii: Poradnik akumulatorowy

Co oznacza termin akumulator bezobsługowy?

Akumulator bezobsługowy nie wymaga dolewania wody destylowanej. Żaden akumulator, który nie jest hermetyczny nie jest 100% bezobsługowy. Większość akumulatorów nazwanych reklamowo „bezobsługowymi” posiada otwory odpowietrzające oraz otwory umożliwiające dolanie wody najczęściej pod klapkami lub naklejkami.
Przykładem faktycznie bezobsługowych akumulatorów są dostępne na rynku polskim akumulatory VARTA SILVER lub VARTA blu dynamic oraz CENTRA FUTURA. Są to akumulatory hermetyczne . Nie ma korków i nie da się dolać wody
.

Czego nie robić z akumulatorem?

Nie wolno zbliżać się z ogniem (może wybuchnąć wydzielający się z akumulatora wodór)

Nie wolno przewracać i rozbijać (elektrolit jest żrący)

Nie wolno łączyć biegunów kawałkiem metalu (wykrzywiają się płyty i przerywają izolację)

Nie należy pozostawiać bez eksploatacji na okres pow. 2 miesięcy bez doładowania (zasiarczy się)

Nie wolno nie przymocowywać do nadwozia (dodatkowe wstrząsy powodują obsypywanie się płyt)

Nie wolno przeładowywać, ładować za dużym prądem lub napięciem

Nie wolno zakładać klemy na akumulator wbijając jej (uderzając od góry) – należy rozkręcić śrubę, „oko” rozgiąć śrubokrętem, delikatnie założyć na bolec (oczyszczony i posmarowany wazeliną techniczną) i skręcić śrubę

Jak dbać o akumulator by służył najdłużej?

Należy prawidłowo, mocno i pewnie umocować akumulator do nadwozia

Nie rozładowywać akumulatora do końca (jeśli silnik nie chce zapalić to nie kręcić rozrusznikiem, lecz poszukać przyczyny)

Jeśli jeździ się rzadziej, niż raz w tygodniu, to doładowywać prostownikiem (lub przynieść do naszego zakładu)

Upewnić się, czy elektrolit zakrywa płyty, jeśli nie to dolać wody destylowanej (robimy to w naszym zakładzie)

Co pół roku sprawdzić napięcie ładowania akumulatora – nie może być inne niż od 13,8 (przy włączonych światłach mijania) do 14,4V

Klemy przykręcać mocno i starannie, bolce akumulatora oczyścić i nasmarować wazeliną techniczną

Dbać o czystość akumulatora – brudny, mokry lub, co najgorsze, zachlapany z wierzchu elektrolitem może się szybko sam rozładować (elektrolit przewodzi prąd, który może płynąć po obudowie pomiędzy bolcami)

Problemy podczas eksploatacji

Niedoładowanie występuje, gdy akumulator nie otrzyma wystarczającego ładunku, aby powrócić do stanu pełnego naładowania. Również to zjawisko będzie przyczyną powolnego zasiarczania. Zjawisko to występuje, gdy samochód jest używany rzadko, do krótkich przejazdów lub podczas jazdy po mieście. Niedoładowanie wystąpi również, gdy napięcie ładowania z alternatora zawiera się w zakresie od 13,6 do 13,8 V.

Przyczyny niedoładowania

1. Złym działaniem alternatora lub prądnicy (niesprawnym regulatorem napięcia)
2. Luźnym paskiem klinowym
4. Ubytkami prądu z instalacji elektrycznej
5. Zbyt dużej ilości odbiorników prądu
6. Luźno dokręconymi złączami (klemy)
7. Zbyt małą ilością elektrolitu
8. Zasiarczeniem elektrod samej baterii

Kilka praktycznych porad dotyczących eksploatacji akumulatora

1. Akumulator powinien być utrzymany w stanie suchym i czystym.
2. Części metalowe (klemy) powinny być natłuszczone.
3. Przy każdym przeglądzie powinno się zlecić serwisowi kontrolę poziomu i pomiar gęstości elektrolitu (poziom elektrolitu dobrze też czasem samemu sprawdzić w okresach między przeglądami).
4. Akumulator powinien być dobrze zamocowany w pojeździe, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej.
5. Powinno unikać się całkowitego wyładowania akumulatora (nie zostawiamy włączonych odbiorników prądu po wygaszeniu silnika).
6. Jeżeli nie używamy akumulatora, dobrze jest go doładowywać co 4 tygodnie.

Na co zwracać uwagę przy zakupie akumulatora

Kupując akumulator trzeba zwrócić uwagę, aby miał identyczne parametry elektryczne, analogiczny kształt i wymiary oraz końcówki biegunowe jak oryginał. Korzystnie jest zaopatrywać się w sklepie firmowym lub w autoryzowanym serwisie prowadzącym sprzedaż i montaż akumulatorów.